Meeting Point
Meeting Point
Meeting Point is een trainingsinterventie waarbij jonge azc-bewoners coachingsgesprekken verzorgen voor managers in het bedrijfsleven. Jongeren die hun land hebben achtergelaten om te aarden op een nieuwe plek zijn experts in het nemen van risico en omgaan met veranderingen. Met hun kennis, veerkracht en talent helpen ze mensen bij een belangrijke persoonlijke of professionele vraag, waardoor deelnemers worden uitgedaagd om hun vraag vanuit een nieuw perspectief te benaderen. Zo ontstaan unieke ontmoetingen, die zowel voor deelnemers als coaches waardevolle leermomenten en inzichten opleveren.
Door trainingsbureau de Baak (dat Meeting Point al ruim 10 jaar incorporeert als onderdeel van een training) wordt de interventie met jonge coaches getipt als ‘hidden gem’. Meeting Point is onderdeel van Stichting De Vrolijkheid en heeft geen winstoogmerkt.
Onder meer de volgende partijen maakten al gebruik van Meeting Point: Rabobank, ICM, Peak4, Frisse Blikken, KLM, , Randstad, Nationale Postcode Loterij, Binck Bank, Aegon, Belastingdienst, Microsoft, Jonge Helden, Ministerie van Sociale Zaken en Unleash. Meeting Point ook aan jouw bedrijfstraining toevoegen? Bekijk het pitch deck voor bedrijven hier!
De groep van Meeting Point coaches bestaat uit personen tussen de 18 en en 27 jaar met uiteenlopende culturele achtergronden, zoals Roxana. Voor haar slaat Meeting Point een brug tussen haar en de samenleving. In de sessies ontdekte ze welke impact ze kon maken in de levens van anderen:
“Ik was jong en zocht een uitlaatklep voor mijn energie. Dit was daarom fijn om te doen, het creëerde een connectie tussen mij en de maatschappij. Ik sprak ooit iemand die een grote carrièreverandering wilde maken, en op zoek was naar externe bevestiging. Ik realiseerde toen hoeveel verschil je kunt maken door iemand te helpen met zo’n beslissing. Als Meeting Pointers zijn we risico-experts: we hebben zoveel risico’s genomen – gewild en ongewild – dat we hebben geleerd instabiele factoren in het leven te accepteren en vooruit te bewegen.”
Seda werd in 2016 onderdeel van het team. Door zich in de ander te verplaatsen, leert ze ook over zichzelf:
“Door compassie te tonen voor iemand met een totaal ander leven, groei je. Zo vergroot je je begrip van anderen, en daarmee ook het begrip van jezelf.”
Zakarya onderstreept hoe het communiceren in een andere taal als coach leidt tot zelfontwikkeling:
“Dankzij de sessies word ik beter in mijn gedachten en gevoelens overbrengen in een andere taal. Je verbetert jezelf, en het is leuk om te doen.”
“Als Meeting Pointers zijn we risico-experts”
Voor Nashaat is Meeting Point zelfs de reden dat hij nu psychologie studeert. Ook hij haalt voldoening uit de concrete resultaten die uit de gesprekken voortkomen:
“Ooit coachte ik een vrouw die zichzelf zag als een ‘pleaser’, en dat lastig vond. Toen ik haar een verhaal vertelde dat ik als kind gelezen had – over hoe het onmogelijk is iederéen tevreden te stellen – zei ze: ‘dat is het, dit had ik nodig!’ Later stuurde ze me een e-mail over een pitch die ze op werk gedaan had, waarbij iedereen in haar team iets anders wilde. Ze realiseerde nu dat ze niet iedereen blij kon maken.”
Ook voor Zohra (Meeting Pointer sinds 2020) staat dit begrip centraal:
“Om begrepen te worden moet je eerst zelf leren begrijpen. Dat is de essentie van wat ik hier doe: bij Meeting Point heb ik de skill van het begrijpen geleerd.”