Kunst Kijken Helden
Kunst Kijken Helden
In Kunst Kijken Helden gaan kinderen op zoek naar hun eigen helden. Helden zijn belangrijke inspiratiebronnen. Ze zijn voorbeelden die inspireren om het beste uit onszelf te halen, obstakels te overwinnen en geweldige dingen te bereiken, zelfs als er weinig kansen zijn.
Over Kunst Kijken
Kunst Kijken stelt het kijken naar kunst vanuit de beleving van een kind centraal. Dit is een langlopend project van De Vrolijkheid voor kinderen van 4–7 jaar en 8–12 jaar. Kinderen worden uitgenodigd om hun gedachten, waarnemingen en associaties vrij baan te geven. Deze manier van werken wordt al jaren toegepast door De Vrolijkheid. We gaan uit van de denkkracht en verbeelding van kinderen. Hierbij wordt gewerkt met de leermethode Visual Thinking Strategies (VTS) die uitgaat van open en zonder oordeel waarnemen, onderzoeken, luisteren naar en voortbouwen op elkaar tijdens het kijken naar kunstwerken.
Van museumbezoek tot expositie
In 2025 voeren we het project Kunst Kijken Helden uit in samenwerking met het Groninger Museum, Dordrechts Museum, Van Abbemuseum in Eindhoven, Van Gogh Museum in Amsterdam en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Tijdens dit project duiken kinderen in de kunst, in eigen heldenverhalen, bezoeken musea én exposeren in deze musea.
Vanuit het azc bezoeken de kinderen als eerste een museum, waar ze starten met een rondleiding. De indrukken van het bezoek vinden vervolg op het azc, waarbij de collectie van dat betreffende museum wordt gebruikt als uitgangspunt voor de workshops van Kunst Kijken Helden. In aansluitende weken worden er in de Vrolijke Ateliers van vijf asielzoekerscentra (Galaxy, Hogehilweg, Oisterwijk, Gilze, Delfzijl) workshops georganiseerd. Kinderen kijken tijdens deze workshops naar kunstwerken. Ze onderzoeken het werk vanuit de vraag: wat is er te ontdekken en wat doet je denken aan een held?
Tijdens de workshops rouleren verschillende materialen - van inkt, wasco, ecoline tot meter lange bamboe zelfgemaakte kwasten - waarmee technieken worden toegepast die minder op het resultaat rusten maar juist het toeval opzoeken. Door tijdens het maken te experimenteren en toevalligheden op te zoeken, wordt vrij werken, experimenteren en ontdekken gemotiveerd. Aan het einde van het project wordt het werk als een installatie van de kinderen tentoongesteld in dat museum en openen we de tentoonstelling feestelijk met de kinderen en hun verzorgers.
Benieuwd? In het Groninger Museum stormden de jongste talenten al binnen voor een eerste editie van Kunst Kijken Helden tijdens de Kinderbiënnale - A Better Place. Bekijk het hier!